ЕТИКА НА ЦИФРОВИТЕ МЕДИИ

Етиката на цифровите медии разглежда етичните въпроси, поведение и стандарти в цифровите новинарски медии. Онлайн журналистиката, блоговете, цифровата фотография, гражданската журналистика и социалните медии са примери за цифрови новинарски медии. Поставя се въпросът как професионалните журналисти трябва да проучват и публикуват истории, използвайки тези “нови медии” и да използват текст или снимки, предоставени от граждани.

ЕТИЧНА РЕВОЛЮЦИЯ

Медийната революция дълбоко и необратимо трансформира естеството на журналистиката и нейната етика. Гражданите вече могат да публикуват, а интернет подпомага нови форми на журналистика, които са с участие и непосредствени.

Нашата медийна екология е бурен пейзаж, който бързо се променя. Туитъри, блогъри, граждански журналисти и потребители на социални медии споделят журналистическата сфера заедно с професионалните журналисти.

По време на всяка революция се развиват нови възможности, докато утвърдените методи са застрашени. Днешният ден не е по-различен. Тъй като аудиторията мигрира онлайн, икономиката на професионалната журналистика е в затруднение. Свиването на редакциите заплашва бъдещето на журналистиката. Въпреки това тези тревоги подтикнаха медийни начинания като институти за разследваща журналистика с нестопанска цел.

Една от основните теми е дали съществуващата медийна етика е подходяща за днешната и утрешната новинарска среда, която е непосредствена, интерактивна и “винаги включена” – любителска и професионална журналистика. По-голямата част от принципите са създадени през миналия век, като корените им са в развитието на професионалната, обективна етика за масовите търговски издания в края на XIX век.

Вървим към хибридна новинарска медия, в която гражданската и професионалната журналистика се разпростират по множество канали. Тази нова смесена новинарска медия изисква етика – принципи, които се прилагат за любители и професионални блогъри, туитър потребители, радио- и телевизионни оператори и автори на вестници. Медийната етика трябва да бъде преосмислена и изградена наново за днешните медии, а не за тези от миналото.

МНОГОПЛАСТОВА ЖУРНАЛИСТИКА

Как би изглеждала една напълно интегрирана етична рамка?

Това ще бъде етиката на интегрирания нюзрум или етиката на журналистиката с пластове. Журналистиката на слоеве съчетава професионално оформени новини и анализи с гражданска журналистика и интерактивен чат, за да създаде мултимедийно предложение, съчетано с гражданска журналистика и интерактивна дискусия.

По вертикала и хоризонтала нюзрумът ще бъде многопластов.

По вертикала ще има многобройни нива на редакционна работа. Гражданските журналисти и блогърите ще присъстват в нюзрума или ще бъдат тясно свързани с него. Много от сътрудниците ще се намират в различни държави. Някои от тях ще пишат безплатно, а други ще работят като платени сътрудници на свободна практика или като редовни коментатори.

Ще има и няколко вида редактори. Някои от редакторите ще работят с новите журналисти, докато други ще се занимават със снимките и текстовете, изпратени от гражданите по електронна поща, уебсайтове и Twitter. Ще бъдат назначени редактори или “обществени продуценти”, които ще излизат в кварталите и ще помагат на жителите да използват медиите, за да разказват собствените си истории.

От отделите за печат и излъчване до центровете за онлайн продукция, бъдещият нюзрум ще бъде хоризонтално подреден по отношение на вида журналистика, която създава.

В миналото нюзрумовете имаха вертикални и хоризонтални нива. От главния редактор на върха до младшия репортер на дъното, вестникарските редакции са били организирани вертикално. Големите новинарски редакции са генерирали множество видове журналистика, както печатна, така и телевизионна, на хоризонтално ниво. Бъдещите редакции, от друга страна, ще имат допълнителни и различни слоеве. Някои новинарски сайтове ще продължат да се управляват от малка група хора, фокусирани единствено върху един формат, като например блоговете. Тези многопластови и сложни организации обаче ще съставляват голяма част от новия мейнстрийм.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn