ЕТИКА НА ЦИФРОВИТЕ МЕДИИ

Етиката на цифровите медии разглежда етичните въпроси, поведение и стандарти в цифровите новинарски медии. Онлайн журналистиката, блоговете, цифровата фотография, гражданската журналистика и социалните медии са примери за цифрови новинарски медии. Поставя се въпросът как професионалните журналисти трябва да проучват и публикуват истории, използвайки тези “нови медии” и да използват текст или снимки, предоставени от граждани.

ЕТИЧНА РЕВОЛЮЦИЯ

Медийната революция дълбоко и необратимо трансформира естеството на журналистиката и нейната етика. Гражданите вече могат да публикуват, а интернет подпомага нови форми на журналистика, които са с участие и непосредствени.

Нашата медийна екология е бурен пейзаж, който бързо се променя. Туитъри, блогъри, граждански журналисти и потребители на социални медии споделят журналистическата сфера заедно с професионалните журналисти.

По време на всяка революция се развиват нови възможности, докато утвърдените методи са застрашени. Днешният ден не е по-различен. Тъй като аудиторията мигрира онлайн, икономиката на професионалната журналистика е в затруднение. Свиването на редакциите заплашва бъдещето на журналистиката. Въпреки това тези тревоги подтикнаха медийни начинания като институти за разследваща журналистика с нестопанска цел.

Една от основните теми е дали съществуващата медийна етика е подходяща за днешната и утрешната новинарска среда, която е непосредствена, интерактивна и “винаги включена” – любителска и професионална журналистика. По-голямата част от принципите са създадени през миналия век, като корените им са в развитието на професионалната, обективна етика за масовите търговски издания в края на XIX век.

Вървим към хибридна новинарска медия, в която гражданската и професионалната журналистика се разпростират по множество канали. Тази нова смесена новинарска медия изисква етика – принципи, които се прилагат за любители и професионални блогъри, туитър потребители, радио- и телевизионни оператори и автори на вестници. Медийната етика трябва да бъде преосмислена и изградена наново за днешните медии, а не за тези от миналото.

МНОГОПЛАСТОВА ЖУРНАЛИСТИКА

Как би изглеждала една напълно интегрирана етична рамка?

Това ще бъде етиката на интегрирания нюзрум или етиката на журналистиката с пластове. Журналистиката на слоеве съчетава професионално оформени новини и анализи с гражданска журналистика и интерактивен чат, за да създаде мултимедийно предложение, съчетано с гражданска журналистика и интерактивна дискусия.

По вертикала и хоризонтала нюзрумът ще бъде многопластов.

По вертикала ще има многобройни нива на редакционна работа. Гражданските журналисти и блогърите ще присъстват в нюзрума или ще бъдат тясно свързани с него. Много от сътрудниците ще се намират в различни държави. Някои от тях ще пишат безплатно, а други ще работят като платени сътрудници на свободна практика или като редовни коментатори.

Ще има и няколко вида редактори. Някои от редакторите ще работят с новите журналисти, докато други ще се занимават със снимките и текстовете, изпратени от гражданите по електронна поща, уебсайтове и Twitter. Ще бъдат назначени редактори или “обществени продуценти”, които ще излизат в кварталите и ще помагат на жителите да използват медиите, за да разказват собствените си истории.

От отделите за печат и излъчване до центровете за онлайн продукция, бъдещият нюзрум ще бъде хоризонтално подреден по отношение на вида журналистика, която създава.

В миналото нюзрумовете имаха вертикални и хоризонтални нива. От главния редактор на върха до младшия репортер на дъното, вестникарските редакции са били организирани вертикално. Големите новинарски редакции са генерирали множество видове журналистика, както печатна, така и телевизионна, на хоризонтално ниво. Бъдещите редакции, от друга страна, ще имат допълнителни и различни слоеве. Някои новинарски сайтове ще продължат да се управляват от малка група хора, фокусирани единствено върху един формат, като например блоговете. Тези многопластови и сложни организации обаче ще съставляват голяма част от новия мейнстрийм.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Related Posts
Category
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit eiusmod tempor ncididunt ut labore et dolore magna