Наблюдението на медиите е процес на внимателно четене, гледане или слушане на редакционното съдържание на медийни източници (включително вестници, списания, търговски списания, телевизионни оператори и интернет) на непрекъсната основа и на идентифициране, запазване и анализиране на съдържание, което съдържа конкретни ключови думи или теми.
Мониторинг на новинарските медии
Наблюдението на редакционното съдържание на новинарски източници, включително вестници, списания, търговски списания, телевизионни и радиостанции, е най-разпространеният вид медиен мониторинг. Това обикновено се нарича “наблюдение на новините”.
Повечето компании, правителствени агенции, организации с нестопанска цел (напр. болници, университети, асоциации и др.) и лица като автори и известни личности използват медийно наблюдение като инструмент за идентифициране на споменавания на тяхната организация, нейните марки и ръководители в новините медии. Някои организации също така внедряват инструменти за наблюдение на медиите, за да проследят успеха на своите новинарски издания, да намерят информация за конкуренти и специфични проблеми, свързани с организацията, да сравнят представянето с конкуренти, да управляват корпоративната репутация или репутацията на марката, да събират информация за индустрията, за по-добро разбиране силните и слабите страни на корпоративните комуникации, за идентифициране на нови бизнес възможности и други цели.
В допълнение към наблюдението на новини, много организации вече наблюдават и социалните медии в Интернет, като проследяват устни споменавания за тяхната организация в социални медии като Facebook, Twitter, блогове, табла за съобщения и форуми. Това е широко известно като наблюдение на социалните медии, наблюдение от уста на уста или наблюдение на бръмча.
Профил за наблюдение на медии и термини за търсене
Процесът на наблюдение започва с профила за търсене и думите за търсене или ключовите думи или ключови фрази . Профилът за търсене съдържа условията на услугата: медиите, които трябва да бъдат наблюдавани, вида на статиите и/или споменаванията, които трябва да бъдат доставени, периода от време на наблюдението и метода на доставка на статията.
Думите за търсене са тези ключови думи или фрази, които трябва да се появяват в статията, като например името на организацията или нейните филиали или марки. Статия, съдържаща ключова дума, обикновено се нарича „клип“ или „изрезка“, „новинарски клип“ или „прес-изрезка“. Клиповете се доставят или физически по пощата, или като дигитален файл, обикновено по електронна поща.
Докато някои организации използват вътрешен персонал за наблюдение на новини и социални медии, повечето компании и PR агенции възлагат функцията на търговски услуги. Търговските услуги обикновено могат да осигурят по-изчерпателно медийно отразяване от вътрешния персонал, използващ онлайн инструменти за наблюдение на новини, като Google News. Услугите за наблюдение на търговски медии често осигуряват по-добри резултати при по-ниска цена от действителните разходи за труд за вътрешно наблюдение на новини с персонал.
История на мониторинга на медиите
Медийният мониторинг започва през 1800 г. като услуги за изрязване на пресата. Услугите за изрязване на пресата (наричани „пресни изрязване“ в Европа) наеха човешки читатели да сканират статии в печатни новинарски публикации, търсейки ключовите думи на множество клиенти. Читателите маркираха ключовите думи в статиите, след това използваха бръсначи, за да изрежат маркираните артикули, поставиха изрязаните статии в клиентски папки и доставиха клиповете по пощата на клиента. Повечето услуги за изрязване на пресата обслужваха ограничен географски район – една държава, например – и наблюдаваха публикации само на един език. Според проучвания на GE, Kodak и други организации през 70-те години на миналия век човешките читатели обикновено пропускат 30 до 40% от статиите, съдържащи ключови думи на клиентите, до голяма степен защото читателите бързо сканират статиите за множество ключови думи на клиенти,
Услуги за наблюдение на излъчване
През 50-те години на миналия век специализираните компании за наблюдение на излъчване започнаха да следят телевизионните новинарски предавания за споменаване на ключовите думи на тяхната клиентска компания. Първоначално компаниите за наблюдение на излъчване използваха хора, за да гледат програми, да пишат резюмета на съдържанието и да регистрират споменавания на ключови думи на клиентите. Разработването на Betamax и VHS видеокасетофони, заедно с текста на затворени надписи за хора с увреден слух, позволи на мониторите за излъчване да записват програмите и да използват софтуер за търсене в текста на надписи за ключови думи на клиентите.
В Съединените щати тази система за надписи все още се използва, въпреки че компютрите (не видеомагнетофони) вече се използват за запис на програмите. В страни, които нямат текст със затворени надписи, вграден в сигнала за телевизионно излъчване, компаниите за наблюдение на излъчване често използват софтуер за говор към текст, за да създадат документ, базиран на знаци, който може да се търси за ключови думи. Текстът със затворени надписи и софтуерът за реч към текст от последно поколение са около 70% до 80% завършени и точни.
Онлайн мониторинг на медиите
Разрастването на Интернет и World Wide Web през 90-те години на миналия век доведе до услуги за наблюдение на онлайн медии с автоматизирани процеси за наблюдение на онлайн новини. Онлайн услугите внедряват специализиран софтуер, наречен роботи, ботове или паяци, работещи на мощни компютърни сървъри, за бързо сканиране на новото редакционно съдържание на онлайн източници на новини и социални медии и за индексиране на всички думи в новинарското съдържание и публикациите в социалните медии. След като софтуерът е компилирал съдържанието, той идентифицира всички статии, съдържащи термините за търсене на всеки клиент (ключови думи или фрази) и след това автоматично изрязва и доставя тези статии или публикации в социалните медии на клиента. За разлика от човешките читатели в старомодни услуги за изрязване на пресата, софтуерът рядко пропуска валидни статии, защото чете цялата статия дума по дума.
Предимства на онлайн мониторинга на новините
Услугите за търговски мониторинг предлагат множество предимства в сравнение със старомодни услуги за изрязване на печатни издания или вътрешен медиен мониторинг от персонала.
Днес, с редки изключения, всяко печатно издание публикува редакционното си съдържание на интернет страницата на изданието. Чрез наблюдение на печатни публикации в Интернет (World Wide Web), онлайн услугите за наблюдение на медии могат да наблюдават източници на новинарски медии във всички страни на почти всички езици. Онлайн услугите за наблюдение на новини в момента наблюдават между 20 000 и 50 000+ онлайн източници на новини на множество езици. Много от услугите за онлайн наблюдение използват вграден софтуер за превод, за да включват незабавен софтуерен превод на новинарски клипове на чужд език.
Докато старомодните услуги за изрязване на пресата изискваха 2 до 3 седмици, за да доставят клипове, онлайн услугите за наблюдение на медии доставят клипове за една нощ като стандартна услуга и обикновено предлагат доставка почти в реално време срещу допълнително заплащане. Повечето клипове се доставят по електронна поща в текстов или HTML формат, но са налични и други методи за доставка, включително RSS емисии, XML и PDF чрез FTP трансфер. Ежедневните отчети по имейл позволяват на ръководителите в клиентски организации да бъдат в крак с актуалността с бърз и изчерпателен преглед на това как тяхната организация се представя в новините и социалните медии. Ежедневният отчет за клипове по имейл също може да осигури ранно предупреждение за проблеми и проблеми с варенето.
С използването на булева логика в клиентски заявки, онлайн услугите за наблюдение на медии могат да отговорят на много специфични и специализирани изисквания за изрязване на медии с голяма точност. Вместо да доставя „всички споменавания“ на конкретна дума, услугата за мониторинг на медиите може да доставя специфична подгрупа от статии и публикации, като например:
(Оранжев ИЛИ Спринт) И (мобилен ИЛИ телефон ИЛИ мобилен) И НЕ -плодове ИЛИ Юлий ИЛИ Crush ИЛИ “лека и поле” в рамките на 25 знака.
Тъй като онлайн услугите за наблюдение на медии доставят клипове като цифрови компютърно базирани файлове, съхранението, управлението и разпространението на клипове са много по-лесни, отколкото със старомодните хартиени клипове. Повечето онлайн услуги съхраняват клиповете на всеки клиент в дигитален онлайн архив, който е достъпен по всяко време и навсякъде от всеки, когото клиентът упълномощи. Използвайки стандартни методи на база данни, клиентите могат лесно да организират и управляват своите клипове в онлайн архива. Повечето цифрови архиви включват възможности за търсене по ключови думи – тоест клиентите могат да търсят в своята цифрова книга с клипове всяка ключова дума или фраза. Повечето от цифровите архиви също така улесняват разпространението на клипове по електронна поща до други в клиентската организация.
Мониторинг на социалните медии
Въпреки че новините очевидно са основното съдържание за наблюдение, повечето организации вече осъзнават нарастващото значение на наблюдението на социалните медии като блогове, табла за съобщения, форуми, Facebook, LinkedIn, Twitter и сайтове за споделяне на видео като YouTube. Това, което се публикува или качва в тези онлайн сайтове за социални медии, придоби значително доверие и влияние. В резултат на това наблюдението на социалните медии за критики и оплаквания сега е от решаващо значение за защита на корпоративната репутация и репутацията на марката – и за по-добро разбиране какво мислят потребителите за организацията, нейните марки и нейното обслужване на клиенти.
Възможно е, но неефективно, да се използва вътрешен персонал за наблюдение на социалните медии с помощта на безплатни онлайн търсачки за социални медии. В по-голямата си част обаче услугите за наблюдение на социалните медии са по-всеобхватни и по-ефективни във времето.
Повечето услуги за наблюдение на новини предлагат отделни или интегрирани услуги за наблюдение на социални медии. Както при наблюдението на новини, ключът е цялостното наблюдение в широк спектър от социални медии, особено блогове, табла за съобщения, форуми, сайтове за оплаквания и Twitter. С над 50 милиона блога по целия свят не е достатъчно да се наблюдават само така наречените „влиятелни“ блогове. От решаващо значение е да наблюдавате възможно най-много блогове, защото е невъзможно да се предвиди къде ще се появи критична информация. Също така е важно да използвате ключови думи непрекъснато, за да наблюдавате социалните медии. Мониторингът на източниците на социални медии за критики и оплаквания може да бъде особено ефективен като инструмент за обслужване на клиенти – коригиране на проблеми и проблеми и спечелване на благодарността на клиентите, преди оплакванията да се разпространят вирусно.
Резюме на медийния мониторинг
Повечето търговски услуги за наблюдение на медии са абонаментни с месечна такса за текущо обслужване. Докато някои услуги – обикновено тези, които са се развили от старомодни услуги за изрязване на пресата – начисляват допълнителна такса за всеки доставен клип, повечето от по-новите онлайн услуги нямат такси за клип. За да разберете по-добре качеството на всяка услуга и разликите в услугите, най-добре е да използвате няколко услуги в безплатна пробна версия за няколко седмици, преди да се ангажирате с покупка.
В обобщение, наблюдението на новини и социалните медии е жизненоважна функция за проследяване на разположенията на съобщения за новини, идентифициране на други споменавания в медиите за организацията, управление на корпоративната репутация и репутация на марката, наблюдение на конкуренцията, поддържане на актуалност по въпросите на индустрията и други цели. Услугите за наблюдение на търговски медии, особено онлайн услугите, предлагат превъзходни резултати и по-ниски разходи в сравнение с вътрешното наблюдение от персонала.